Nieuws uit de groepen 3

ingevoerd op 31-01-2016

Thema ‘Dag en nacht, licht en donker’

Tot de voorjaarsvakantie werken wij nog met dit thema. De kinderen zijn druk bezig met hoe het nu zit met dag en nacht en de aarde die om de zon draait, maar ook om zijn eigen as. Ook hebben we licht en donker in muziek ontdekt en schaduwen getekend. De volgende stap is eigen teksten schrijven over alles dat we geleerd hebben. 

 

Veilig Leren Lezen: kern 7: sch-woorden en ng-woorden

 

In deze kern leert uw kind:

Letters: hoofdletters

Woorden: ’sch’-woorden, woorden met de ’ng’-klank

 

Alle letters compleet

In de kernen 1 tot en met 6 heeft uw kind alle letters geleerd. In principe kan het nu eenvoudige eenlettergrepige woorden lezen. Alleen moet het herkennen van woorden nu nog worden versneld en geautomatiseerd. In de kernen 7 tot en met 12 leert uw kind woorden lezen die wat moeilijker zijn. Dit zijn de lastige eenlettergrepige woorden zoals kist, drop, hond, slang, bank, springt, meeuw, ja, zo en woorden van 2 en 3 lettergrepen. Ook oefent uw kind om niet meer spellend te lezen. Die lastige eenlettergrepige woorden worden niet allemaal tegelijkertijd aangeboden en geoefend. Ze zijn verdeeld over verschillende kernen.

 

Kinderen zijn ook steeds beter in staat om woorden en zinnen te schrijven. Toch zullen kinderen nog niet alle woorden foutloos schrijven. De leesproblemen zijn soms te moeilijk om de afwijkende schrijfwijze meteen ook onder de knie te hebben. Zo kan het kind al snel woorden lezen met de letter –d- achteraan. Maar het foutloos schrijven van woorden als ‘heb’ en ‘had’ is moeilijker. Vandaar dat vanaf kern 7 het kunnen lezen en kunnen schrijven van woorden niet meer helemaal parallel lopen. Als uw kind toch woorden schrijft waar spelfouten in zitten, hoeft dat dan ook nog niet altijd verbeterd te worden.

 

Rekenen

Met rekenen zijn we nu ook begonnen met een inloop. De kinderen zijn verdeeld in groepjes van ongeveer 4 kinderen en hiermee doen ze tijdens de inloop wisselend een rekenspel, Squala op de computer, maken ze zelfstandig hun werkboekje of krijgen zij instructie. Na de inloop, krijgen alle kinderen instructie, maken ze het werkboekje en is er soms nog tijd voor een rekenspel naar keuze. 

 

Talentenjacht Carnaval

Dinsdag 9 februari vieren wij Carnaval op school. De kinderen mogen de hele dag verkleed naar school. ’s Ochtends hebben we een spelletjescircuit en ’s middags kijken we naar de talentenjacht. U heeft hierover informatie gekregen via digiduif.

 

Vervanging juf Kitty

Vanaf morgen loopt juf Romy in onze groepen mee, zij gaat vanaf komende woensdag de dagen van Kitty overnemen. Kitty gaat nog niet officieel met verlof, maar de zwangerschap valt haar te zwaar om de groep goed te kunnen draaien. Kitty zal wel regelmatig op school zijn om andere werkzaamheden voor de groep te kunnen doen. 

 

Studiedag

Woensdag 10 februari zijn de kinderen vrij i.v.m. een studiedag.

 

Rapporten en ouderavonden 

Donderdag 11 februari gaan de rapporten mee naar huis. Als u nog vragen heeft n.a.v. het rapport, kunt u een afspraak plannen voor een van de ouderavonden. Deze avonden zijn dus niet verplicht. Inschrijving gaat weer via Digiduif. U krijgt hier t.z.t een uitnodiging voor. ?De ouderavonden zijn op donderdag 18-2 en dinsdag 23-2. 

 

Schoonmaak

Dit jaar houden we de schoonmaak tijdens de gymles van de groep. 

Maandag 22-2 van 13.00 - 14.00 u is er schoonmaak in de klas van Ingrid/Mandy.

Maandag 22-2 van 13.45 - 14.45 u is er schoonmaak in de klas van Linda/Kitty.

 

Donderdag 25-2 van 10.00 - 11.15 u is er schoonmaak in de klas van Ingrid/Mandy.

Donderdag 25-2 van 10.45 - 11.45 u is er schoonmaak in de klas van Linda/Kitty. 

 

Wie zou ons kunnen helpen? We hangen voor die tijd een inschrijflijst op de gang. Alvast bedankt!