Snappet
Wat is Snappet: Zoals u weet gaat de ontwikkeling op gebied van de digitale technologie met enorme sprongen. We vragen ons al enkele jaren af: wat kunnen wij hiermee in ons onderwijs? De ontwikkelingen in het onderwijs blijven achter. Elke school is zelf aan het bekijken wat die met de ICT middelen kan, met het risico dat elke school zelf het wiel gaat uitvinden. Dit jaar kwamen wij in contact met Snappet: Doel van Snappet: Snappet wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door een tablet met benodigd lesmateriaal beschikbaar te stellen voor ieder kind. Deze tablet dient als interactieve (slimme) vervanging voor de huidige (werk-)boeken en sluit aan op de meest gebruikte lesmethoden. Het is een redelijk betaalbare en onderwijsinhoudelijk sterk instrument. Kijk voor meer informatie op www.snappet.org. Hoe werkt het: Maar er is meer. De leerkracht kan via ofwel de computer ofwel (zoals in ons geval) via een ipad meekijken hoe de opdrachten worden gemaakt door de leerlingen. De leerlingen zijn met naam te zien op de ipad. Achter de naam ziet de leerkracht of een opdracht goed of fout gemaakt is. Rood is fout, oranje dan heeft de leerlingen er meer dan 1 keer voor nodig gehad en groen is in 1 keer goed. Ook kan de leerkracht zien hoever de leerling is gevorderd met de leerstof. Stel dat er een bepaalde opdracht door veel leerlingen fout wordt gemaakt kan de leerkracht deze opdracht nogmaals klassikaal uitleggen. De leerkracht kan via het digibord laten zien hoe de klas heeft gewerkt (ze kan dan de namen weg laten). Op dit moment worden de tablets voor rekenen, taal,spelling en wereldoriëntatie vanaf groep 5 ingezet. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan ‘doelen’ gaan werken. Zoals u weet zijn er per jaar leerdoelen opgesteld wat een kind moet kunnen. Daar gaat de leerling dan mee oefenen via opdrachten (vragen). En als de leerling opdracht goed maakt is de volgende opdracht iets moeilijker. Als een leerling het fout heeft wordt de volgende opdracht makkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle leerlingen hoeven niet meer te wachten tot de hele klas klaar is. Ze kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen. Wat zijn de voordelen: • De leerlingen krijgen meteen feedback op wat ze doen. • Betere leerresultaten door verhoogde motivatie en concentratie van de leerlingen. • Meer individuele differentiatie mogelijk. • Direct inzicht in de leervoortgang van de klas en individuele leerlingen. • Meer tijd voor instructie, lesvoorbereiding en remediëring door automatisch nakijken en foutenanalyse. • Tegelijk digitaal aan de slag (in plaats van om beurten op de computer) doordat ieder kind een eigen tablet heeft. • Meer doelgericht / opbrengst gericht werken. Doordat Snappet de opgaven heel sterk richt op de einddoelen staat niet meer de methode centraal maar het eindresultaat. Wat zijn de overdenkingen / wat moeten we in de gaten houden: • Hoe zit het met het schrijfonderwijs? (dit blijft belangrijk en doen we gewoon naast het gebruik van de tablets). • Werken de leerlingen niet teveel met de tablet? (daar moeten we op letten en de lessen op gaan indelen). • Hoe zit het met de (zit)houding en het werken met een tablet? (dit is ook nieuw voor de leerkrachten. Met een goede ‘schrijfhouding’ hebben de leerkrachten veel ervaring; tablet-werk is nieuw en een belangrijk aandachtspunt). We denken wel doordat we meer doelgericht werken het makkelijker is voor de leerkracht om de opdrachten af te wisselen. Bijvoorbeeld met een activiteit er tussendoor waarbij de kinderen zich kunnen bewegen en toch nog met de lesstof bezig zijn. Ook denken we doordat de leerkracht minder tijd kwijt is aan het analyseren van de stof en het nakijken. Dat doet de software immers. Hierdoor kunnen de leerkrachten zich nog meer richten op de onderwijsinhoud en verbetering van het rendement. De leerkracht heeft meer tijd om de antwoorden van de kinderen goed te analyseren en daardoor kan hij/zij beter onze kinderen begeleiden en les geven. We verwachten dat dit een hogere kwaliteit van les zal opleveren. Financiële gevolgen Snappet belooft het volgende: Vragen waar we aan denken zijn: • Welke (soort) vakken zijn goed via de tablet te geven, welke niet? • Hoe kan je die vakken het beste geven (m.a.w. hoe verandert de manier van lesgeven)? • Wat betekent het werken met een tablet voor het onderwijsaanbod? • Hoe gaan we om met het schrijfonderwijs? • Hoe gaan we om met de eenmalige borg? Nu betaalt de school die, kunnen wij die borg aan de ouders vragen? (MR en ouders worden in deze besluitvorming betrokken).
|
![]() | Contactgegevens | ![]() |
![]() | Deel deze pagina | ![]() |
Neem contact op | Locatie | Zoeken
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij | Social media |